Hvordan kan digitale robotter skabe værdi for virksomheder nu og i fremtiden? Og hvilke etiske perspektiver skal vi overveje med robotternes indtog? Det blev handelsskolens elever klogere på, da der blev nørdet i kunstig intelligens.
Skal vi mennesker så bare brygge kaffe i fremtiden? Den tanke kan man godt få, når man hører Frederik Boelskifte Jakobsen, senior RPA udvikler hos Econta Consulting Group, fortælle om kunstig intelligens for handelsskolens elever. RPA står for Robotic Process Automation og er digitale robotter, der kan være med til at automatisere arbejdsprocesser og procedurer, mens de mere avancerede AI robotter kan løse mere komplekse opgaver.
- Det er et stykke software, der kan efterligne menneskelige handlinger digitalt. Fx indtaste store mængder af data og arbejde på tværs af systemer. De kan arbejde døgnet rundt hele året, de bliver ikke syge, kræver ingen løn og laver ikke fejl. Den kan bare ikke brygge en kop kaffe, fortæller Frederik Boelskifte Jakobsen.
Heldigvis bliver der brug for os mennesker på arbejdsmarkedet i fremtiden – også til andet end kaffebrygning, forsikrer han:
- Robotterne har brug for ensartet data og regler for at løse opgaver. Vi har brug for mennesker til at håndtere de mere ustrukturerede arbejdsprocesser. Robotterne kan frigive tid til mere værdiskabende aktiviteter hos medarbejderne som kundeservice, udvikling og innovation, fortæller han.
Potentialer og farer ved kunstig intelligens
2.års eleverne på HHX og EUX arbejder med emnet på en fagdag i fagene virksomhedsøkonomi, afsætning, innovation og informatik, hvor man fordyber sig i et emne en hel dag.
De nye teknologier rummer muligheder for øget effektivitet og forbedret konkurrenceevne, men der er også problematikker forbundet med kunstig intelligens. Senest har over 1000 forskere underskrevet et brev, der opfordrer til, at vi sætter udviklingen af kraftfuld kunstig intelligens på pause. Begge aspekter bliver en del af dagens undervisningsfokus.
- Formålet i dag er at give eleverne et kendskab til begreberne RPA og AI, og hvordan de kan være en konkurrencemæssig fordel for virksomheder. De skal se på, hvordan man helt praktisk kan anvende teknologien til at skabe vækst i fx byggebranchen, fiskeindustrien og turismebranchen, forklarer Britta Schouenborg Arentsen, lektor på Frederikshavn Handelsskole og fortsætter:
- De skal kunne reflektere over teknologien på et oplyst grundlag, da digitale robotter ikke kun rummer store potentialer, men også udfordringer og potentielle alvorlige konsekvenser. Det er der en aktuel debat om lige nu blandt andet på baggrund af chatbotten ChatGPT. Vi skal være opmærksomme på de etiske perspektiver i brugen af kunstig intelligens, og det skal eleverne også blive bevidste om i dagens arbejde, siger hun.
Eleverne arbejder i grupper om emnet, hvor de skal søge mere viden og arbejde med en konkret case. Anna Christensen fra 2E siger om dagen:
- Det har været spændende. Det er ikke noget, jeg normalt ville dykke nærmere ned i, så det har været fint at få fokus på det i undervisningen. Det er jo meget relevant også i forhold til snakken om ChatGPT. Det overrasker mig lidt, hvor mange ting der faktisk er styret af robotter, og hvor meget de kan tage over også i fremtiden.
Fotos
Auditoriet med oplægsholder Frederik Boelskifte Jakobsen.
Foto fra venstre: Anna Christensen, Jeppe Lundgaard Thomsen og Mille Hesberg.