I alt var 60 undervisere fra Frederikshavn Handelsskole, TECHCOLLEGE, Aalborg Handelsskole, HEG Handelsgymnasiet Hobro og EUC Nord tirsdag samlet for at kompetenceudvikle deres evne til at inddrage viden om Verdensmålene og nye bæredygtige standarder i den daglige undervisning på tværs af fag og uddannelser. De fem skoler er sammen i et projekt om at inddrage Verdensmålene i undervisningen støttet af Region Nordjyllands Uddannelsespulje.
Anders Kold, lektor og underviser i faget International Økonomi på Frederikshavn Handelsskole siger om dagen:
Tidligere var det frivilligt om virksomheder forholdt sig til bæredygtighed i deres forretning og årsrapporter. Men EU’s cirkulære strategi og tilhørende lovgivninger skærper nu kravene til erhvervslivet. Fx betyder EU’s nye vedtagne aftale om bæredygtighedsrapportering kaldet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), at de største danske virksomheder i deres årsrapport nu skal redegøre for bæredygtighed. Det får også betydning for deres underleverandører og hele brancher. Den virkelighed skal inddrages i undervisningen på ungdomsuddannelserne.
Forandringsagenter i erhvervslivet
Ved at give eleverne viden og kompetencer om den bæredygtige dagsorden, skal de være med til at
agere som forandringsagenter ude i de enkelte virksomheder, når de skal ud på arbejdsmarkedet og navigere efter de nye bæredygtige standarder. Ved dagens konference var der to workshops med bæredygtige temaer.
Den ene workshop havde fokus på cirkulær økonomi i forhold til fagene afsætning, virksomhedsøkonomi og innovation på de merkantile uddannelser med oplæg fra Thomas Østergaard, professor og PhD Stip. hos VIA University College, Design, Innovation & Entreprenurship. Han har i sin PhD arbejdet med EU’s cirkulære strategi og de nye standarders betydning for særligt tekstilområdet.
Og hvordan får man så den viden formidlet til en fx 16-årig elev på skolebænken? Det satte Thomas Østergaard fokus på i sit oplæg til underviserne. Han har de seneste seks år på VIA arbejdet med netop et kompetenceforløb for lektorer og adjunkter.
Virksomhederne Better World Fashion og Greenway Denmark fortalte om deres tilgang til en cirkulær produktion.
Elever skal bidrage til det bæredygtige byggeri
Den anden workshop havde fokus på håndværksfagene og den bæredygtige byggeplads med oplæg ved Frandsen & Søndergaard, en rådgivende ingeniør- og bæredygtighedsvirksomhed med base i Aalborg. Frandsen og Søndergaard satte fokus på den bæredygtige byggeplads, fremtidens kompetencer på byggepladsen og de kommende krav til byggeriet.
Der kommer til at mangle folk med viden om, hvordan bæredygtighed håndteres i praksis. Der har den seneste årrække været stort fokus på at klæde rådgivere og bygherrer på i forhold til bæredygtighed i byggeriet. Nu skal der fokus på de resterende led i byggeriets værdikæde. Her spiller uddannelsesinstitutioner en stor rolle, så de håndværksuddannede er klædt på til at håndtere bæredygtighed i praksis, siger Anne Hedegaard, civilingeniør og bæredygtighedsleder hos Frandsen & Søndergaard.
Projektet løber frem til efteråret 2024 og er et fireårigt projekt.
Kirkegade 9
9900 Frederikshavn